Tips på super god frukost – glutenfri och laktosfri

Gröt du bara måste testa!

På kvällen blandar du lite av varje i en kopp.

  • Chia
  • Amaranth
  • Quinoa
  • Hampa
  • glutenfri havre (för att dryga ut det lite)
  • Lite havssalt
  • krydda du gillar (tex Ceylonkanel, kardemumma eller vaniljpulver. Ibland kakao)

Häll i vatten så det täcker, blanda och ställ i kylskåpet över natten.

Bovete är också bra att ha i gröt men det är viktigt att bovetet läggs separat i en kopp med vatten och sköljs ordentligt innan du blandar det med de andra.

På morgonen sköljer du Bovetet för att sedan hälla allt i en kastrull och värmer, kanske tillsammans med skivad banan, frysta blåbär (finns att köpa frysta vilda blåbär på Willys i storpack) eller andra bär/frukter.

Blir det för kompakt, häll i mer vatten. Det ska vara en mer blöt gröt än stabbig.

Vi brukar lägga ett gäng röda äpplen i matberedaren med en banan, Ceylonkanel och några dadlar i och köra till grov röra för att ha till gröten. Mums!

Det går naturligtvis att riva röda äpplen på rivjärn. Häll gärna på lite nötter och frön du gillar ex pumpafrön, solrosfrön eller valnötter.

Ha en växtbaserad mjölk till. Recept på nötmjölk hittar du i ett annat blogginlägg >>.

Det här är en bra frukost, dina barn kommer älska den och du håller dig mätt ett bra tag.

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sv Swedish
X