Sömn

Det fanns en tid då jag sov dåligt. Jag kan säga att ett monster vaknar till liv och är ytterst närvarande när sömnen är frånvarande. You feel me?

Jag köpte böcker och läste och gick senare en utbildning hos fina @johannabjurström och hennes @holistichealthacademy där sömn är ett av alla viktiga ämnen som man får ta del av.

Hur sover jag idag? Som ett barn. Somnar nästan direkt och vaknar av mig själv och känner mig utvilad. Emellanåt kan det vara att jag av någon anledning inte fått mina 7-8 timmar och då har jag ändå energi och känner mig utvilad. Fantastiskt!

Det finns många saker man kan göra själv för att sova bättre ,som de flesta inte vet om.

Prova detta om du känner att du vill ha en bättre sömn:

På kvällen

Försök att inte äta för nära sängdags, ät helst inte snabba kolhydrater, gärna inte efter kl 19 men du ska vara mätt, inte hungrig när du lägger dig.

Undvik att motionera sent

Mörker utlöser sömnhormonet melatonin som hjälper oss att sova. Ljus hämmar melatoninet. Släck ner lampor i ditt hus på kvällen, även lampan i badrummet. Mörklägg.

Försök att ha det svalt och mörkt i ditt sovrum, behöver du ha värme på? Kanske kan du sova med öppet fönster eller ha en vädringslucka öppen? Sov gärna med så lite kläder på dig.

Ta bort dina datorer, TV-apparater och din mobil, laddare från sovrummet, de stör din sömn.

Rutiner är bra. Försök att lägga dig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon och lägg dig samma tid varje kväll.

Du kanske kommer hem sent och är uppe i varv och har massa tankar som snurrar runt i huvudet, sätt dig ner och skriv av dig och varva ner. Sortera tankarna så du kan koncentrera dig på att sova efteråt.

Prova att djupandas när du ligger i sängen, det kommer hjälpa dig att varva ner. Djupandas även om du vaknar på natten. Koncentrera dig på att djupandas, det enda dina tankar ska kretsa kring är ”Andas in…och andas ut”.

På dagen

Gå gärna ut i naturen och låt dina ögon bada i ljus, titta upp mot himlen (även en grå dag). Skippa solglasögon på förmiddagen. Du hjälper då din kropp att producera det viktiga hormonet serotonin, ditt ”må-bra-hormon”. Ofta är vårt serotoninet lågt så lågt att det ibland kan leda till depression. Du behöver serotonin för att må bra och för att vara glad och lycklig och dessutom för att kunna producera melatonin som gör att du sover gott.

Träna eller rör dig minst 30 minuter varje dag, helst utomhus. Du kommer få en djupare sömn.

Drick inte kaffe efter kl 12, koffeinet sitter kvar och håller dig vaken.

Sömnen är din bästa vän. Alla sjukdomar som dödar oss i världen idag är kopplade till för lite sömn, som alzheimer, cancer, hjärt- kärlsjukdomar, diabetes, självmord, psykisk hälsa. För lite sömn förkortar våra liv. Vi sover idag i genomsnitt 6,5 timmar per dygn men borde sova 7- 8 timmar.

Take sleep seriosly!

Det finns mycket mer du kan göra men detta är några tips.

En bättre natts sömn också hjälper dig att äta smart, slappna av mer och röra dig bättre.

Sleep is GOD, go worship!

Ta hand om din kropp, du ska bo i den hela livet

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras.

sv Swedish
X