SLAPPNA AV LUGN & RO KOPPLA AV

 

SLAPPNA AV LUGN & RO KOPPLA AV

Vi alla vill ha lugn och ro och kunna slappna av men ibland är det svårare än vad man tror när man är mitt uppe i något som gör en stressad.

Känner du till att vi alla har en vagusnerv? Jag visste inte det tidigare. Jag hade heller ingen aning om att den har en väldigt stor roll i vårt parasympatiska system, vårt lugn och ro-system. Vagusnerven (vandrare på latin) är kroppens längsta nerv och sträcker sig genom hela din kropp och binder samman din hjärna med en mängd viktiga organ i din kropp.

Inte nog med att den är hopkopplad med din hjärna och många av dina organ så har den ett starkt minne och starka minnen kan vara trauma eller något du som barn upplevt som stressigt. Det här innebär att du kan känna samma känsla som då. När kroppen känner igen liknande/samma känsla/minne kan du få samma symptom som du hade då.

Men genom stimulering av din vagusnerv kan du aktivera ditt lugn och ro-system och uppnå avslappning, vilket kan leda till att du har minskad stress, en bättre sömn, förbättrad matsmältning och ökat tillfredställelse.

Det är viktigt att slappna av i din långa nerv, så vad kan du göra?

Det första steget är att ge dig själv tillstånd att vila, se till att du får tillräckligt med vila varje dag. Ta korta pauser under dagen för att slappna av och varva ner, var snäll mot dig själv, ta små steg.

  • Djupandas 5 – 10 minuter varje morgon och kväll. Lugna djupa andetag. Se hur, på min Instagram eller min blogg
  • Vandra i skogen, gå barfota så ofta du kan. Sitt med bara fötter i gräset, vatten eller på en sten så tar du upp moder jords läkande energier
  • Meditera
  • Yoga
  • Ligga på spikmatta
  • Lymfmassage
  • Sjunga & humma
  • Duscha kallt
  • Sound Therapy. Lyssna på Marconi Union på Spotify https://open.spotify.com/track/2UZZtkoLOg7IHxeTAdPFvd?si=8a20309cff8843f0eller
  • Youtube https://www.youtube.com/watch?v=2JNM-xPZXgI. Detta ska vara den mest avstressande låten. Lyssna i 4 minuter reducerar: stress, hjärtslag, andning, ångest. Använd hörlurar som är stänger ute allt annat ljud så du kommer in i ”din värld” för att känna dig avstressad.

Vad gör du för att komma i lugn och ro?

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *