Hur påverkar näring immunsystemet?

av Theresa “Sam” Houghton, march 20, 2020

Virus kan påverka varje kroppssystem, inklusive luftvägarna, mag-tarmkanalen, hud, lever och hjärna. [1] Förkylnings- och influensavirus är de mest kända, med över 62 miljoner fall av förkylning och uppskattningsvis 25 till 45 miljoner fall av influensa som plågar USA varje år. [2] [3] Men din kropp är utrustad med en kraftfull allierad, immunsystemet, för att bekämpa virus och förhindra att framtida infektioner tar tag.

Det du äter spelar en stor roll i hur väl ditt immunförsvar kan kriga mot invaderande virus. Det här är vad du kan göra för att se till att din är i toppform och redo för handling.

Hur ditt immunsystem fungerar för att bekämpa virus

Ett starkt immunsvar beror på flera kroppssystem och celltyper som arbetar tillsammans för att identifiera och ta bort virus och andra patogener.

Vad är ett virus?

Virus är bitar av DNA eller RNA som använder värdceller för att göra kopior av sig själva. När ett virus kommer in i din kropp, injicerar det dess genetiska material i dina celler. Infekterade celler skapar mer virala gener, som antingen “knoppar” från cellytorna eller byggs upp inuti celler tills de spricker. [4] När nytt virusmaterial släpps fortsätter det att infektera andra celler.

Medfödd och anpassningsbar immunitet

Invasion av ett virus utlöser ditt medfödda immunsystem. Detta generaliserade immunsvar hjälper din kropp att få infektionen under kontroll men är inte utbildat för att rikta in sig på specifika patogener. Det är jobbet med anpassningsbar immunitet.

Anpassad immunitet förmedlas av T-celler och B-celler. [5] T-celler börjar i benmärgen och migrerar till thymuskörteln för att mogna. B-celler har sitt ursprung och mognar i benmärgen. Medan T-celler “patrullerar” i kroppen på jakt efter inkräktare, skapar B-celler antikroppar mot kända patogener. Detta gör att din kropp kan känna igen och slå tillbaka mot virus den har stött på tidigare.

Olika typer av T-celler koordinerar det adaptiva immunsvaret med hjälp av lymfvävnader i hela kroppen, inklusive tarmassocierad lymfoidvävnad (GALT) i matsmältningskanalen. När immunceller identifierar virus och andra patogener, flyttar de in för att förstöra inkräktarna och återför din kropp till ett hälsotillstånd.

Hur du ökar ditt immunsystem naturligt

Ditt immunsystem är bäst beredd att vidta åtgärder mot virus när du väljer livsmedel som ger en stadig ström av viktiga näringsämnen. Dieter som är centrerade kring växtbaserade livsmedel verkar i synnerhet stimulera den naturliga mördarcellaktiviteten. Naturliga mördande celler är en del av det medfödda immunsvaret som ger sig på patogener, inklusive virus som är ansvariga för vanliga luftvägsinfektioner. [6]

Immunsystemets Booster Foods

Vissa växtbaserade livsmedel har egenskaper som gör dem till de bästa valen för att stärka immunförsvaret:

  • Svamp, särskilt medicinska sorter som chaga, innehåller antioxidanter och polysackarider för att reglera immunitet och minska inflammation.
  • Frukt och grönsaker, desto ljusare desto bättre! Vibrerande färger signalerar närvaron av antioxidanter och antiinflammatoriska fytokemikalier som karotener, polyfenoler, flavonoider och antocyaniner.
  • Bittra växter som maskros och rucola främjar leverns hälsa för att stödja robust produktion av naturliga mördare och korrekt T-cellfunktion. [7] [8]
  • Fullkorn och baljväxter ger fiber för en hälsosam tarm. Eftersom tarmen är ett viktigt centrum för immunaktivitet är det viktigt att hålla den balanserad! Dessa livsmedel innehåller också B-vitaminer och zink för extra immunstöd.
  • Linfrön är en bra källa till antiinflammatoriska omega-3-fettsyror. Dessutom lägger hälsosamma fetter till måltiderna till för att absorbera fettlösliga vitaminer som A, D och E, vilket är avgörande för immunhälsan. [9]

Andra viktiga näringsämnen för starkare immunitet inkluderar C-vitamin, magnesium och selen. Det är viktigt att få ett brett utbud av näringsämnen från olika livsmedel för att säkerställa ett starkt immunsvar mot virus och andra patogener.

Livsmedel som väcker immunsystemet

Vissa livsmedel hindrar immunfunktionen, vilket kan göra dig mer mottaglig för virusinfektioner:

  • Stekt mat främjar inflammation, vilket dämpar det totala immunsvaret.
  • Mycket bearbetade livsmedel, inklusive raffinerade korn och sockerarter, tappar näringsämnen och förhindrar korrekt immunfunktion.
  • Kött kan vara en källa till livsmedelsburna patogener – inklusive virus – och giftiga kemikalier, som båda kan störa ditt immunsystem. Många animaliska produkter har också visat sig öka inflammation. [10] [11]

Dessa livsmedel har också en negativ effekt på tarmens hälsa, vilket kan ha allvarliga konsekvenser för alla kroppssystem. Kombinationen av proinflammatoriska föreningar och lågt fiberinnehåll skakar balansen mellan bakterier i tarmen, vilket leder till en försvagad tarmvägg och ökar risken för kronisk inflammation. Växtbaserade livsmedel främjar däremot gynnsamma tarmbakterier och är i allmänhet antiinflammatoriska.

Att flytta dina ätningsmönster från bearbetade och animaliska livsmedel mot mer hela, växtbaserade alternativ är ett kraftfullt steg du kan ta för att ge kroppen de verktyg som den behöver för att bekämpa virus. För optimal immunfunktion, se till att du också får tillräckligt med sömn av god kvalitet, följer ett regelbundet träningsprogram, håller stressnivån i kontroll och utövar god hygien. Ju mer du kan göra för att odla en hälsosam livsstil, desto starkare blir ditt immunsystem.

Referenser

  1. Seladi-Schulman, Jill. “Viral Diseases: List of Types & Contagiousness, Treatment, Preven.” Healthline. March 29, 2019. https://www.healthline.com/health/viral-diseases.
  2. “Rhinovirus and the Common Cold Fact Sheet.” Morgridge Institute for Research. https://morgridge.org/outreach/teaching-resources/virology-immunology/rhinovirus-and-the-common-cold-fact-sheet
  3. “Disease Burden of Influenza.” Centers for Disease Control and Prevention. January 10, 2020. https://www.cdc.gov/flu/about/burde
  4. “Viral Infection Types, Treatment, and Prevention.” OnHealth. July 01, 2016. https://www.onhealth.com/content/1/viral_infections.
  5. “The Immune System.” Johns Hopkins Medicine. https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/the-immune-system.
  6. Kerley, Conor. “Can Nutrition Help Prevent Common Cold & Flu Viruses?” Center for Nutrition Studies. March 18, 2020. https://nutritionstudies.org/can-nutrition-help-prevent-common-cold-flu-viruses.
  7. Mikulak, Joanna, Elena Bruni, Ferdinando Oriolo, Clara Di Vito, and Domenico Mavilio. “Hepatic Natural Killer Cells: Organ-Specific Sentinels of Liver Immune Homeostasis and Physiopathology.” Frontiers in Immunology 10 (2019). doi:10.3389/fimmu.2019.00946.
  8. 4 Ways to Show Your Liver Some Love (Your Immune System Will Thank You!) – VitaVibes Blog.” Vitacost.com. December 04, 2016. https://www.vitacost.com/blog/vitamins-supplements/herbs/4-ways-to-show-your-liver-some-love-your-immune-system-will-thank-you.html.
  9. Henson, Heidi. “Breathe Easy: Tips to Support Respiratory Health.” Center for Nutrition Studies. March 12, 2020. https://nutritionstudies.org/breathe-easy/.
  10. Markantonis, Nikolas, Petra Vasickova, Monika Kubankova, Pavel Mikel, and George Botsaris. “Detection of Foodborne Viruses in Ready-to-eat Meat Products and Meat Processing Plants.” Journal of Food Safety 38, no. 2 (2018). doi:10.1111/jfs.12436.
  11. Greger, Michael. “Poultry Exposure Tied to Liver & Pancreatic Cancer.” NutritionFacts.org. September 13, 2013. https://nutritionfacts.org/video/poultry-exposure-tied-to-liver-and-pancreatic-cancer/

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sv Swedish
X