Tar du vitamin D?

Tar du vitamin D?

Om man vet att i stort sett alla celler i kroppen är påverkade av vitamin D, ja då förstår man att det är viktigt.

Vitamin D är viktigt för mycket

  • bättre immunförsvar och ökat motstånd mot infektioner
  • kan förhindra en osteoporos, ger ett optimalt upptag av kalcium i skelettet tillsammans med vitamin K2*
  • minskar på depressioner, höst – och vinterdepression
  • förhindrar förkylningar och influensa
  • förhindrar värk, bland annat i skuldror
  • förhindrar smärta i ländryggen, lårbenet och bäckenet
  • normalt upptag/utnyttjande av kalcium och fosfor
  • bevarar en normal benstomme
  • att lagra in kalcium och fosfor i skelett och i tänderna
  • bibehålla normal muskelfunktion
  • minskade besvär av pollenallergi
  • förbättrar prestation hos idrottare
  • muskelspasmer och muskelsvaghet, förbygger en allmän svaghet i musklerna
  • minskar på trötthet
  • bidrar till ett stabilt nervsystem

Var får vi Vitamin D?

Vitamin D bildas i huden när solen, som är den bästa källan, lyser starkt, vilket innebär maj till augusti, inte mycket med andra ord.

På vintern har de flesta nordbor brist på Vitamin D. Det är mer vanligt hos barn och ungdomar och våra äldre, mörkhyade personer, personer som undviker solen och faktiskt de som vistas mycket tid inomhus, så ut och rör på dig i dagsljus utan glasögon, gå ut även när solen inte är framme. Minst 30 minuter varje dag. Vi behöver fylla på Vitamin D för att må bra, det är därför det är så bra med solsemester på vintern, du har förmodligen också känt av att du är full av energi när du kommer hem. Om du använder för mycket solskydd när du solar eller är i solen minskar produktionen av Vitamin D i huden, hög solskyddsfaktor minskar Vitamin D upp till 95 procent.

 

Hur får du i dig Vitamin D?

Ett effektivt sätt är att ta tillskott och du bör ha i dig minst 2 000 IE eller mer per dag, och vid mörka tider rekommenderas 5 000 IE per dag. För att du ska undvika att bränna dig i solen och lättare bli brun och hålla den bruna färgen länge kan du ta vitamin D innan du vistas i solen och/eller åker utomlands. Tänk på att du inte sitter i solen för länge, max 20 minuter, sedan smörjer du in dig med ett bra solskydd utan kemikalier och undvik solen mellan kl 11 – 15, då den står som högst. Vi rekommenderar tillskott från Greatlife eller Thorne som är utan tillsatser.

 

Viktigt att notera

*Vi äter ofta mycket mjölkprodukter vilket gör att det är vanligt att vi har fritt kalcium i vävnaden. Tar du Vitamin D virvlas det fria kalciumet upp i vävnaden och i blodet och kalcium skall bara förekomma till 99 procent i skelett och i tänder, och så lite som 1 procent i blodet. För att lösa det ser du till att ta vitamin K2 ihop med Vitamin D. Vitamin K2 är en viktig spelare här och agerar som chaufför för att kalciumet ska in i skelettet.

Relaterade Artiklar

Kommentarer

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sv Swedish
X