Ta hand om dig och andra.
Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkoren”) gäller mellan TellUs About Health, org. nr 556951-7989 (“Boomslang”), med adress Sockerbruket 17, 414 51 Göteborg och dig som användare av de tjänster och funktioner som beskrivs nedan (”Kunden”) (var och en ”Part” och gemensamt ”Parterna”). Genom att använda skapa konto och använda Tellusabouthealth.se-applikationen godkänner du dessa Allmänna Villkor.
Allmänt
1.1. Tellusabouthealth.se är en digital hälsoplattform tillgänglig genom något av de åtkomstalternativ som Tellusabouthealth.se från tid till annan informerar om, i nuläget via Tellusabouthealth.se som nås via dator, läsplatta, mobil eller telefon.
1.2. För att kunna använda Tellusabouthealth.se tjänster krävs att Kunden är minst 18 år, att Kunden registrerar ett konto och legitimera sig med hjälp av sin e-postadress och sitt personliga lösenord. kontot får bara användas av och avse den person som kontot gäller. Vårdnadshavare kan dock logga in på sitt konto och söka vård för barn som föräldern är vårdnadshavare för.
1.3. Tellusabouthealth.se ska inte användas vid behov av akut vård, utan då bör Kunden ringa 112 eller uppsöka akutmottagning.
2. Ansvar
Tellusabouthealth.se arbetar med hälsa, kost och friskvård och är ett komplement till primärvård, övrig sjukvård och andra etablerade vårdgivare som står under IVO:s tillsyn. Tellusabouthealth.se tar inget ansvar för andra vårdgivares fullgörande av sina vårdtjänster och kan inte göras ansvarigt för dessa leverantörers eventuella avtalsbrott eller eventuella brister i kvalitet.
3. Ändring av Tellusabouthealth.se och de tjänster som tillhandahålls
Tellusabouthealth.se uppdateras kontinuerligt och Tellusabouthealth.se har rätten att, utan att i förväg inhämta godkännande från Kunden, när som helst göra ändringar av Tellusabouthealth.se. Sådana ändringar kan t.ex. avse förändringar av den tekniska lösningen för tillhandahållande av tjänsterna eller plattformens design och utformning. Förändringarna kan medföra att vissa funktioner upphör, ändras eller tillkommer och/eller att de tekniska förutsättningarna för åtkomst till tjänsterna ändras.
3.1. Tillgänglighet
3.2. Tellusabouthealth.se ansvarar för tillgängligheten till Tellusabouthealth.se under avtalstiden. Användarna har normalt tillgång till Tellusabouthealth.se 24 timmar per dygn sju dagar i veckan, med undantag för eventuella systemunderhåll (detta innebär dock inte att det finns personal tillgänglig under hela denna tidsperiod).
3.3. Tellusabouthealth.se kundtjänst har normalt öppet vardagar mellan klockan 09.00 och 17.00.
3.4. Tidpunkterna för när Kund har möjlighet att träffa personal på Tellusabouthealth.se framgår av vid var tid gällande information.
3.5. Om tillgängligheten till Tjänsterna understiger nivån i punkt 4.1 – 4.2 nedan, kan Tellusabouthealth.se vidta de åtgärder som krävs avseende personal och infrastruktur för att åtgärda bristen. Kunden har inte rätt att göra annan påföljd gällande.
3.6. Tellusabouthealth.se förbehåller sig rätten att när som helst tillfälligt avbryta tillgängligheten för systemunderhåll och serviceändamål, t.ex. buggrättningar, underhåll och uppgraderingar.
4. Kundens ansvar
4.1. Kunden förbinder sig att följa de Allmänna villkoren och eventuella andra instruktioner som Tellusabouthealth.se publicerar på Tellusabouthealth.se.
4.2. Kunden ansvarar för riktigheten i den information som lämnas av Kunden i samband med registrering och användande av tjänsterna. Tellusabouthealth.se ansvarar inte för eventuella skador som uppkommer på grund av att Kunden har lämnat felaktig information eller inte uppdaterat informationen.
4.3. Kunden ska förvara personlig och användarspecifik information – såsom användaridentitet och lösenord eller andra handlingar, certifikat eller enheter som kan nyttjas för åtkomst till Tellusabouthealth.se – på ett betryggande sätt och inte använda eller avslöja denna information för någon obehörig. Om Kunden misstänker, eller borde misstänka,att sådan information kommit till någon obehörigs kännedom eller på annat sätt missbrukas, är Kunden skyldig att omedelbart vidta åtgärd för att begränsa åtkomst till Tellusabouthealth.se samt att omedelbart informera Tellusabouthealth.se.
4.4. Kunden ansvarar för aktiviteter som vidtas av Kunden. Kunden ansvarar således bl.a. för eventuell överföring av information och elektroniska dokument. Kunden är skyldig att, utöver dessa Allmänna villkor och eventuella instruktioner som Tellusabouthealth.se från tid till annan publicerar på Tellusabouthealth.se, iaktta gällande lagar, regler, myndighetsbeslut samt allmänt accepterade etiska och moraliska värderingar vid användningen av Tellusabouthealth.se och tjänsterna. Kunden får inte använda Tellusabouthealth.se på sådant sätt att Tellusabouthealth.se eller annan drabbas av olägenhet eller skada. Kund får således t.ex. inte via Tellusabouthealth.se hantera elektroniska dokument som gör intrång i tredje parts rättigheter eller som kan uppfattas som stötande eller förargelseväckande.
5. Pris, fakturering och betalning
5.1. Att skapa konto och använda Tellusabouthealth.se är vid dessa Allmänna villkors ikraftträdande kostnadsfritt för kunden med undantag för de avgiftsbelagda tjänster som finns på Tellusabouthealth.se. Tellusabouthealth.se förbehåller sig dock rätten att debitera kunden om förändring görs i lagstiftning eller avtal. Innan debitering görs kommer vi tydligt informera om detta på Tellusabouthealth.se.
6. Avtalsperiod och uppsägning
6.1. Avtalet inklusive de Allmänna villkoren gäller tillsvidare. Avtalet kan sägas upp av Kunden utan uppsägningstid.
Tellusabouthealth.se har rätt att säga upp de Allmänna villkoren till omedelbart upphörande om Kunden åsidosätter skyldighet enligt de Allmänna villkoren.
Tellusabouthealth.se förbehåller sig rätten att avsluta en Kunds konto som inte använts på 24 månader.
7. Tellusabouthealth.se ansvar och ansvarsbegränsning
Tellusabouthealth.se är inte skyldigt att utge ersättning med anledning av fel, brist eller annat avtalsbrott från Tellusabouthealth.se sida, såvida inte annat följer av tvingande lag. Tellusabouthealth.se lämnar ej ersättning för indirekta skador (inkl dataförlust) såvida inte skadan orsakats av att Tellusabouthealth.se varit grovt vårdslös.
7.1. Tellusabouthealth.se ansvar är under alla omständigheter begränsat till maximalt 0,5 prisbasbelopp (dvs. 23250 kr baserat på 2020-års prisbasbelopp).
7.2. Kunden är skyldig att framställa ersättningskrav till Tellusabouthealth.se utan oskäligt dröjsmål efter det att skadan upptäckts eller borde ha upptäckts. Om Kunden inte gör detta förlorar Kunden rätten att göra kravet gällande.
7.3. Kunden ska hålla Tellusabouthealth.se skadeslöst om Kunden gjort intrång i tredje mans immateriella rättigheter eller om tredje man riktar anspråk mot Tellusabouthealth.se i anledning av Kundens användning av Tellusabouthealth.se eller tjänsterna.
8. Personuppgifter
8.1. Tellusabouthealth.se personuppgiftsbehandling finns regleras i bolagets integritetspolicy som finns på Tellusabouthealth.se.
9. Villkorsändring
Tellusabouthealth.se kan ändra de Allmänna villkoren utan att i förväg inhämta godkännande från Kunden. Sådan ändring träder, i fråga om befintliga Kunder, i kraft en vecka efter det att ändringen har införts på Tellusabouthealth.se. Genom att fortsätta att använda tjänsten accepterar du de nya villkoren. För nya Kunder gäller de senast publicerade Allmänna Villkoren omedelbart.
10. Sekretess
Vardera Part förbinder sig att under avtalsförbindelsens löptid iaktta full sekretess avseende all information som erhålls från den andra Parten och som angetts vara eller uppenbarligen är konfidentiell och att inte använda sådan information på annat sätt än vad som är avsett med de Allmänna villkoren. Uppgift som är eller blir allmänt känd på annat sätt än genom brott mot innehållet i Allmänna villkoren eller gällande lagstiftning ska inte anses som konfidentiell.
11. Immateriella rättigheter
11.1. Tellusabouthealth.se äger alla immateriella rättigheter till Tellusabouthealth.se (inklusive men inte begränsat till den tekniska lösningen och eventuellt innehåll däri) samt allt material som publiceras på Tellusabouthealth.se. Dessa verk är skyddade av upphovsrätt och alla sådana rättigheter förbehålls Tellusabouthealth.se.
11.2. Kunden och Användarna får inte använda någon del av Tellusabouthealth.se upphovsrättskyddade material för kommersiella ändamål utan att först erhålla en licens från Tellusabouthealth.se eller från Tellusabouthealth.se licensgivare.
12. Force Majeure
Om Parts fullgörande av sina åtaganden enligt avtalsförbindelsen försvåras eller förhindras på grund av omständighet som Part inte kunnat råda över och som Part inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalsförbindelsens ingående, och vars följder Part inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, ska detta utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder.
13. Meddelanden
Meddelanden med anledning av de Allmänna villkoren ska överlämnas via bud eller e-post till respektive Parts angivna adress. Ett sådant meddelande ska anses överlämnat (a) vid tidpunkten för överlämnande (om det överlämnas via bud) eller (b) vid avsändandet (om det skickas via e-post).
14. Överlåtelse och anlitande av underleverantörer
14.1. Ingen av Parterna får helt eller delvis överlåta sina rättigheter eller skyldigheter enligt de Allmänna villkoren utan den andra Partens föregående skriftliga samtycke, med undantag för att Tellusabouthealth.se får överlåta sina rättigheter eller skyldigheter till annat koncernbolag.
14.2. Tellusabouthealth.se har rätt att anlita underleverantörer för fullgörandet av sina förpliktelser under dessa Allmänna Villkor.
15. Tvistelösning och tillämplig lag
15.1. Dessa Allmänna Villkor ska tolkas och tillämpas i enlighet med svensk rätt.
15.2. Tvist i anledning av avtalsförbindelsen ska slutligt avgöras vid svensk domstol.
Tellusabouthealth.se värnar om din personliga integritet och arbetar hårt för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas vid användning av våra tjänster. Nedan finns vår integritetspolicy som beskriver hur vi behandlar, använder och skyddar dina personuppgifter samt de rättigheter du som registrerad har.
Denna integritetspolicy (”Integritetspolicyn”) beskriver hur Tellusabouthealth.se, org. nr 556951-7989 (”Boomslang”) behandlar dina personuppgifter. Boomslang är det bolag som tillhandahåller applikationen Tellusabouthealth.se och det bolag som är personuppgiftsansvarig för personuppgifter som rör ditt användarkonto och den konsultation ges till dig.
I Integritetpolicyn redogörs bl.a. för vilka kategorier av personuppgifter vi behandlar, för vilka ändamål vi behandlar dem och vilken laglig grund vi stödjer behandlingen på. Vi redogör också för vilka som kan ha åtkomst till och behandla uppgifterna, principerna för gallring, vilka tredje parter vi kan komma att dela personuppgifterna med, var personuppgifterna behandlas samt dina rättigheter som registrerad i form av rätt till information, rättelse och radering m.m.
Det kan hända att vi emellanåt behöver uppdatera eller ändra Integritetspolicyn. Om ändringarna är väsentliga kommer vi att informera dig på ett lämpligt sätt och be dig att ta del av de ändringar som gjorts. Den senaste versionen av Integritetspolicyn hittar du alltid på vår hemsida Tellusabouthealth.se.
Vi hoppas att denna Integritetspolicy besvarar dina frågor kring vår behandling dina personuppgifter. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta oss eller vårt dataskyddsombud på dataskyddombud@tellusabouthealth.se
Vi samlar in dina uppgifter direkt från dig när du skapar ett konto eller i övrigt använder våra digitala tjänster (”Tjänsterna”).
Dina personuppgifter kommer inte att användas på ett sätt som är oförenligt med de ändamål som uppgifterna samlades in för. Vi behandlar dina uppgifter för de ändamål som anges nedan.
För att kunna tillhandahålla dig våra Tjänster behöver du skapa ett användarkonto. Vi använder dina uppgifter för att säkerställa din identitet, tillhandahålla dig ditt användarkonto samt kommunicera med dig om dina ärenden du skapar hos oss. För att kunna göra detta behöver vi följande personuppgifter som tillhör dig (”Användaruppgifter”).
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt vårt avtal med dig.
Vi behandlar dina personuppgifter för detta syfte så länge du har ett konto hos oss.
Vi använder även dina personuppgifter, inklusive dina Användaruppgifter, för att tillhandahålla dig våra tjänster samt för att föra journal. När du har inlett ett ärende hos oss ställer vår personal frågor till dig för att göra bedömningar och ge dig rådgivning. Du kan för dessa syften lämna symptombeskrivningar samt andra uppgifter om din kost, livsstil och hälsa, inklusive fotografier på dina åkommor.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för att kunna tillhandahålla dig våra tjänster inom hälsa, kost och livsstil och för att vi ska kunna fullgöra våra rättsliga skyldigheter.
Vidare kommer vi att använda dina uppgifter för att fullgöra de skyldigheter som gäller för oss, vilket bland annat innebär att vi för anteckningar. Efter att ditt ärende har stängts förs uppgifter över till din anteckningar.
Vi använder dina Användaruppgifter i syfte att kunna skicka direktmarknadsföring till dig samt information angående våra Tjänster och viktiga händelser hos oss. Med direktmarknadsföring avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder, t.ex. utskick via post, e-post och sms. Du har rätt att kostnadsfritt motsätta dig att dina uppgifter används för sådana syften och varje elektroniskt utskick från oss i marknadsföringssyfte innehåller en möjlighet till avregistrering, s.k. opt-out.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för att uppfylla vårt berättigade intresse att marknadsföra våra tjänster till dig som kund hos oss under vår avtalsrelation.
Vi behandlar dina personuppgifter för detta syfte så länge du har ett konto hos oss samt under ytterligare ett år efter att du avslutat ditt konto hos oss. Du kan när som helst avregistrera dig från sådana utskick.
Vi använder även dina Användaruppgifter för att kunna hjälpa dig om du kontaktar oss i supportärenden, t.ex. om du har frågor som rör våra Tjänster eller ditt konto. Vi använder dina personuppgifter för att kunna identifiera dig, kommunicera med dig angående dina frågor samt utreda eventuella klagomål-eller supportärenden.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för att uppfylla vårt och ditt berättigade intresse att tillhandahålla dig support.
Vi behandlar dina personuppgifter för detta syfte så länge supportärendet löper och vi raderar uppgifterna därefter.
Vi behandlar dina Användaruppgifter för att förbättra våra Tjänster. När vi använder dina uppgifter för detta syfte använder vi dem i aggregerad form (dvs. studerar övergripande användarmönster med hjälp av avidentifierad data) i den utsträckning som det är möjligt. Vi behandlar uppgifterna genom att ta fram statistik över hur du använder våra Tjänster. Detta kan vi exempelvis göra genom att utföra användarnöjdhets- och marknadsundersökningar eller genom att analysera din användning av Tjänsterna. Vi använder även dina uppgifter för att kunna göra Tjänsterna mer användarvänliga, t.ex. för att felsöka, fixa buggar, ändra i gränssnittet så att du enkelt kan nå den information du söker eller lyfta fram funktioner i våra Tjänster som används ofta av våra användare. För detta ändamål kan vi även komma att behandla ditt IP-nummer. Vidare använder vi uppgift om din anställning, såsom vilken arbetsgivare du har, för att kunna ge aggregerad och anonymiserad statistik till din arbetsgivare avseende företagets användning av tjänsten.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för vårt berättigade intresse att löpande förbättra Tjänsterna.
Vi behandlar dina personuppgifter för detta syfte i två år från att uppgifterna samlats in.
Dina personuppgifter kan också användas för att förhindra missbruk av våra tjänster eller för att förhindra, förebygga eller utreda brott mot oss. Med missbruk avses bland annat bedrägeri, skräppostutskick, trakasserier, försök till olovlig inloggning på användarkonton och andra åtgärder som är förbjudna enligt våra villkor eller enligt lag.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för vårt berättigade intresse att undvika att våra tjänster missbrukas eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot oss.
Vi kan även komma att behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser enlig lag, domar eller myndighetsbeslut. Kraven kan bland annat gälla krav gällande bokföringslagstiftning.
Den lagliga grunden för personuppgiftsbehandlingen för detta syfte är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Vi delar inte dina uppgifter med någon tredje part förutom på det sätt som beskrivs nedan.
Vi vidtar lämpliga skyddsåtgärder och upprätthåller säkerhetsnormer för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, obehörigt utlämnande och missbruk genom att vi bland annat använder oss av behörighetsbegränsning för åtkomst till dina uppgifter. Dina personuppgifter lagras på filer som endast är tillgängliga för våra anställda, ombud och tjänstleverantörer som behöver uppgifterna för sin tjänsteutövning.
Vi använder tekniska verktyg så som brandväggar och lösenord, och vi ser till att våra anställda är utbildade i vikten av att upprätthålla säkerhet och sekretess i förhållande till de personuppgifter vi behandlar och tillser att sekretessavtal finns på plats.
Som rådgivare har vi även tystnadsplikt för personuppgifter som lagras i dina anteckningar. Endast våra anställda som behöver uppgifterna för att delta i din vård eller för sitt arbete får ta del av dem.
Dina Personuppgifter behandlar vi alltid inom EU/EES.
Vi har som mål att alltid behandla dina andra personuppgifter såsom dina Användaruppgifter inom EU/EES där alla våra egna IT-system finns. Det kan dock förekomma sådana personuppgifter delas med leverantörer till oss som antingen själva eller genom underleverantörer är etablerade eller lagrar information i ett land utanför EU/EES. I sådant fall kommer vi att vidta alla rimliga legala, organisatoriska och tekniska åtgärder som krävs för att säkerställa att skyddsnivån för behandlingen motsvarar den inom EU/EES. En sådan skyddsnivå föreligger bland annat om landet ifråga redan säkerställer en adekvat skyddsnivå enligt beslut från EU-kommissionen eller genom att vi använder andra lämpliga skyddsåtgärder såsom standardavtalsklausuler eller godkända uppförandekoder i våra avtal med sådana leverantörer.
Våra servrar och data hanteras av Siteground.com (SiteGround Spain S.L.) med vilken vi har ett “Data Processing Agreement” och uppfyller kraven på hantering av personuppgifter vilket du kan läsa mer om här https://www.siteground.com/viewtos/data_processing_agreement
Vi har även samarbete med Survey Monkey, www.sv.surveymonkey.com, för insamling av enkäter, marknadsundersökningar och frågeformulär med vilka vi har “SURVEYMONKEY DATA PROCESSING AGREEMENT with EU Standard Contractual Clauses” vilket uppfyller kraven på hantering av personuppgifter vilket du kan ta del av här https://tellusabouthealth.se/wp-content/uploads/2020/11/DPA-with-SCCs-27.07.2020-GFSS.pdf eller läsa mer om här https://sv.surveymonkey.com/mp/privacy/
Du kan läsa mer om vilka tredjeländer EU-kommissionen har bedömt säkerställer en adekvat dataskyddsnivå på https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection_sv.
I detta avsnitt beskrivs vilka rättigheter du har som registrerad. Du kan alltid göra dessa rättigheter gällande genom att kontakta oss på dataskyddsombud@tellusabouthealth.se
Om du vill få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig kan du begära att få tillgång till uppgifterna. Informationen kommer då att lämnas i form av ett registerutdrag som anger vilka personuppgifter vi behandlar, för vilka ändamål vi behandlar dem, var uppgifterna har inhämtats från, vilka tredje parter som uppgifterna har överförts till samt hur länge uppgifterna kommer att lagras.
Du har även som huvudregel rätt att ta del av dina anteckningar. Om det skulle vara skadligt för dig att ta del av din handling kommer den inte lämnas ut. Därför gör den som är ansvarig för handlingen, en prövning av samtliga utlämningar.
Du har rätt att utan dröjsmål få felaktiga uppgifter om dig rättade. Du har även rätt att komplettera ofullständiga uppgifter.
Du har rätt att spärra uppgifter i dina handlingar vilket innebär att ingen annan rådgivare kan få åtkomst till den.
Du har rätt att under vissa omständigheter få dina personuppgifter raderade av oss, om personuppgifterna inte längre är nödvändiga för att uppfylla de ändamål för vilka de samlades in eller behandlats, om personuppgiftebehandlingen grundar sig på ditt samtycke och du återkallar detta, om du har invänt mot behandling av personuppgifter och vi inte har ett berättigat intresse som väger tyngre än ditt intresse, om personuppgifterna behandlats på ett olagligt sätt eller om personuppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse. Vi har dock i vissa fall rätt att motsätta oss raderingen av dina personuppgifter och vi kommer informera dig om det skulle vara tillämpligt.
För att radera uppgifter så kontaktar du oss.
Du har rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter i vissa fall om du bestrider personuppgifternas korrekthet under den tid det tar för oss att kontrollera om uppgifterna är korrekta, om behandlingen är olaglig och du motsätter dig att uppgifterna raderas och istället begär en begränsning, om vi inte längre behöver personuppgifterna men du däremot behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller om du har invänt mot en behandling som baserats på vårt berättigade intresse under den tid vi kontrollerar om vårt intresse väger tyngre än dina intressen.
Du har rätt att göra invändningar mot behandlingen av dina personuppgifter som sker på basis av vårt berättigade intresse. Om så sker måste vi, för att få fortsätta behandlingen, kunna visa tvingande berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter.
Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av ett avtal med dig eller ditt samtycke har du rätt att få ut de personuppgifter som du lämnat till oss och som rör dig i ett elektroniskt format som är allmänt använt när detta är tekniskt möjligt och detta kan ske på automatiserad väg. Du har rätt att i tillämpliga fall överföra sådana uppgifter till annan personuppgiftsansvarig (dataportabilitet).
Datainspektionen är den myndighet som är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen bland företag som behandlar personuppgifter. Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt kan du, utöver att ta kontakt med oss, lämna in ett klagomål hos Datainspektionen.